Protokół Nr VIII.2019

obrad ósmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 30 maja 2019 r. o godz. 16.00

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, radni powiatowi, pracownicy Urzędu Miejskiego i przedstawiciel prasy lokalnej– wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

5)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

1.  Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

2.  Przedstawienieporządku obrad.

3.  Przyjęcieprotokołu z VI sesji.

4.  Wystąpieniagości.

5.  Informacjao działalności Burmistrza Strumienia w okresie pomiędzy sesjami.

6.  InformacjaPrzewodniczącego Rady o pracach Rady w okresie pomiędzy sesjami.

7.  InformacjaPrzewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

8.  Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień.

9.  Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie ustalenia planu sieci, a także określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Strumień.

10.  Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu pomocy zdrowotnej dla nauczycieli.

11.  Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży.

12.  Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków, form i trybu przyznawania stypendiów ramach Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży.

13.  Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gminnej położonej w Strumieniu.

14.  Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gminnej położonej w Zbytkowie.

15.  Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019.

16.  Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026.

17.  Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok.

18.  Wolne wnioski i informacje.

19.  Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu C. Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, radnych powiatowych: pana Stanisława Mendrka i pana Janusza Hudźca, przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji” oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że radni otrzymali porządek obrad VIII sesji w materiałach sesyjnych. Zapytał, czy ktoś proponuje wprowadzenie zmian w porządku obrad?

Nikt nie wniósł żadnej propozycji zmiany do porządku obrad.

 

ad. 3.

 

Protokół obrad VII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 kwietnia br., który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 4.

 

Wystąpienia gości.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wczoraj 29 maja br. Anna Grygierek Burmistrz Strumienia otrzymała nagrodę im. Marty Garapich - Samorządowiec Podbeskidzia 2019 roku – przyznaną przez bielskie stowarzyszenie Niezależni.BB. Anna Grygierek została uhonorowana za „udowodnienie, że kobieta może być świetnym szefem i liderem lokalnej społeczności”.

Przewodniczący C. Greń przekazał Annie Grygierek Burmistrz Strumienia gratulacje i wyrazy uznania oraz wiązankę kwiatów z tej okazji.

Radny powiatowy S. Mendrek poinformował, że radnym powiatu udało się zablokować uchwałę wnioskowaną przez Starostę Cieszyńskiego, dotyczącą zakupu przez Powiat Cieszyński dworku Kossaków w Górkach Wielkich za kwotę około 2 miliony złotych. Wiemy, że Powiat ma zobowiązania w gminie Strumień, które dotyczą Warsztatów Terapii Zajęciowej w Drogomyślu. Środki finansowe, które pozostaną w budżecie Powiatu w związku z rezygnacją z kupna dworku Kossaków oraz pochodzące ze sprzedaży nieruchomości, na które Rada Powiatu Cieszyńskiego wyraziła zgodę, mogą zostać przeznaczone na realizację remontu obiektu Zameczku w Drogomyślu, w którym mieszczą się Warsztaty Terapii Zajęciowej. Poinformował też, że Przewodniczący Klubu Radnych PiS Rady Powiatu Cieszyńskiego złożył oficjalne oświadczenie, które ma na celu zobligowanie Zarządu Powiatu Cieszyńskiego do podjęcia kroków mających na celu ratowanie obiektu w Drogomyślu. Poinformował, że w budżecie Powiatu Cieszyńskiego jest już zaplanowana kwota 100 tysięcy złotych na modernizację kotłowni w Zameczku w Drogomyślu.

Radny Powiatowy S. Mendrek poinformował też, że złożył interpelację dotyczącą pilnego remontu odcinka drogi powiatowej ulicy Wyzwolenia w Zbytkowie (na wysokości obiektów strażnicy OSP i Przedszkola, gdzie znajdują się bardzo niebezpieczne wyrwy w nawierzchni).

Radny powiatowy J. Hudziec nawiązując do wypowiedzi poprzednika poinformował, że Rada Powiatu Cieszyńskiego wyraziła zgodę na sprzedaż nieruchomości w Bażanowicach i w Międzyświeciu. Nie wyraziła jednak zgody na zakup nieruchomości - dworku Kossaków w Górkach Wielkich. Starosta Cieszyński przed podjęciem w/w uchwał zadeklarował, że środki pochodzące ze sprzedaży tych nieruchomości przeznaczone zostaną na remont obiektu Zameczku w Drogomyślu.

Radny powiatowy J. Hudziec poinformował też, że odbyło się posiedzenie Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa, na którym rozmawialiśmy o remontach dróg. Zapewnił, że remonty dróg powiatowych w Bąkowie i w Zbytkowie będą wykonane. Do tej pory nie zostały jeszcze przeprowadzone ze względu na złą pogodę.

Przewodniczący C. Greń podziękował za zaangażowanie oraz przekazanie optymistycznych dla nas informacji.

Radny J. Mazur podziękował radnym powiatowym za zaangażowanie i aktywność w sprawie Warsztatów Terapii Zajęciowej zwrócił się też z prośbą o zachowanie czujności w tym temacie. Jeżeli myślimy o remoncie i dalszym utrzymaniu tego obiektu musi być przygotowana dokumentacja techniczna remontu, która będzie świadczyć o podjęciu dalszych kroków w tej sprawie. Starosta Cieszyński zaproponował też powstanie zespołu, który ma pomóc w ratowaniu i znalezieniu funduszy na remont tego obiektu. Zapytał, czy zespół ten powstał, czy może już się zebrał?

Radny powiatowy J. Hudziec odpowiedział, że z tego co wie zespół, o którym mówił Starosta, nie zebrał się jeszcze. Stwierdził, że służby Starostwa Powiatowego posiadają odpowiednie kompetencje do pozyskiwania środków zewnętrznych i myśli, że nad tym pracują. Jednak w tej chwili nie wie na jakim etapie prac się znajdują. Stwierdził też, że kiedy zbierze się zespół na pewno efekty poszukiwania środków na remont obiektu zameczku w Drogomyślu będą jeszcze lepsze.

Radny J. Mazur stwierdził, że dlatego też była propozycja Starosty, aby zespół ten powstał. Na spotkaniu w Drogomyślu były też deklaracje Wójta Gminy Chybie i Zastępcy Burmistrza Strumienia, które tylko mogą pomóc w sprawie. Dodał też, że Starosta zadeklarował na spotkaniu, że zespół zbierze się w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Dlatego zadał takie pytanie.

Radny powiatowy J. Hudziec odpowiedział, że z tego co wie zespół nie spotkał się jeszcze.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że najważniejsze w tej sprawie jest przygotowania dokumentacji technicznej. Jeżeli pojawi się możliwość aplikowania o środki, gdzie zazwyczaj są bardzo krótkie terminy, najważniejsze jest posiadanie odpowiedniej dokumentacji. W tej chwili nie wiemy, czy służby Starostwa ją posiadają. Zwrócił się do radnych powiatowych, aby rozeznali ten temat.

Przewodniczący C. Greń zapytał też o wniosek złożony przez Starostwo Powiatowe w Cieszynie, o którym się dużo mówiło, a był składany wcześniej w 2017 lub 2018 roku?

Radny powiatowy S. Mendrek odpowiedział, że wniosek był składny w 2017 roku przez Zarząd Powiatu Cieszyńskiego poprzedniej kadencji i nie został jeszcze rozpatrzony, co nie znaczy, że środków tych nie będzie. Dodał też, że do wniosku tego musiała być załączona dokumentacja techniczna. Poinformował, że intencją Klubu Radnych PiS w ich wystąpieniu w sprawie Warsztatów Terapii Zajęciowej w Drogomyślu było przyśpieszenie i wzmocnienie działania odpowiednich służb Starostwa Powiatowego.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jest deklaracja w tej sprawie władz naszej Gminy, jak również władz gminy Chybie oraz radnych Rady Miejskiej w Strumieniu i radnych Rady Gminy Chybie. Poinformował także, że jest w stałym kontakcie z Przewodniczącym Rady Gminy Chybie i na bieżąco monitorują tą sprawę.

Radny B. Wawrzyczek podziękował radnym powiatowym za bardzo szybką reakcję odnośnie remontów dróg powiatowych. Przy tej okazji chciał zwrócić uwagę, że w Zbytkowie nie jest to tylko kwestia wyrw w drodze, lecz odlatujących spod kół samochodów ciężarowych dużych odłamków asfaltu, co jest bardzo niebezpieczne. Dlatego też, odwlekanie tego remonty w czasie jest bardzo niedobre.

Sołtys sołectwa Drogomyśl Z. Podyma podziękował radnym Rady Miejskiej w Strumieniu za wsparcie sprawy Warsztatów Terapii Zajęciowej poprzez podpisanie wspólnego listu, który osobiście odczytał na sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego. Podziękował też radnym powiatowym z naszego okręgu wyborczego, którzy stanowią jedną drużynę i bardzo nam pomagają. Poinformował też, że jest bardzo duży oddźwięk społeczny w tej sprawie, otrzymuje bardzo dużo telefonów osób, które chcą wpierać Warsztaty Terapii Zajęciowej w Drogomyślu poprzez organizację różnych imprez charytatywnych. Zwrócił się do radnych powiatowych, aby przekazali na sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego informację o tym jaki jest oddźwięk społeczny w tej sprawie. Dodał też, że jeżeli Starostwo Powiatowe chce aplikować o jakiekolwiek środki zewnętrzne musi mieć zabezpieczony w budżecie wkład własny i przygotowaną dokumentację techniczną.

Radny J. Szast zapytał radnych powiatowych, czy na przedostatniej sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego zostały zdjęte środki z budżetu Powiatu na budowę chodnika przy ulicy Bielskiej w Zabłociu, na odcinku od mostu na rzece Wiśle w kierunku Centrum?

Radny powiatowy J. Hudziec potwierdził, że budowa chodnika w Zabłociu została zdjęta z budżetu 2019 roku i przełożona na następną perspektywę budżetową.

Radny J. Szast zapytał, czy zadanie to zostało przesunięte, czy usunięte?

Radny powiatowy J. Hudziec odpowiedział, że zadanie to w tym momencie zostało usunięte. Dodał też, że zadanie to zostało przesunięte na listę rezerwową i zostanie zrealizowane w kolejnym budżecie.

Radny J. Szast stwierdził, że nie słyszał jeszcze takiego określenia, że jest lista rezerwowa.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że zadanie to nie będzie w planach na bieżący rok.

Radny powiatowy J. Hudziec jeszcze raz odpowiedział, że zadania tego nie ma w planach na bieżący rok, ale myśli się znajdzie się w planach na rok następny.

Radny J. Szast stwierdził, że jest to druga taka informacja Powiatu Cieszyńskiego. Wcześniej już usunięto zadanie - remont nawierzchni ulicy Pawłowickiej w Strumieniu.

Radny powiatowy J. Hudziec odpowiedział, że to zadanie usunięto nie z budżetu lecz decyzją Zarządu Powiatu.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jest to niedobra informacja dla nas, ponieważ wszyscy wiemy jak bardzo ten chodnik jest tam potrzebny.

Radny S. Balas zgłosił radnym powiatowym problem, który zgłaszają mu mieszkańcy oraz lokalni przedsiębiorcy, a chodzi o długi czas oczekiwania w kolejkach na rejestrację samochodów w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego w Cieszynie.

Radny powiatowy J. Hudziec podziękował za ten głos, dodał, że rzeczywiście w tej sprawie dużo się dzieje. Poinformował, że końcem bieżącego roku lub początkiem 2020 roku Wydział Komunikacji zostanie przeniesiony na teren byłego przejścia granicznego w Cieszynie-Boguszowicach. Będzie tam lepszy dojazd i więcej miejsc parkingowych, ponieważ ludzie skarżą się, że w dotychczasowym miejscu jest mało miejsc do parkowania. Wyraził też słowa nadziei, że w nowym miejscu będzie również lepsza organizacja pracy Wydziału Komunikacji, więcej stanowisk i nowy system do obsługi klientów. Poinformował, że zgłaszał Staroście propozycję, aby można było umawiać się do Wydziału Komunikacji przez internet, na konkretną datę i godzinę, aby zarejestrować lub wyrejestrować samochód. Natomiast w miejscu, gdzie obecnie znajduje się Wydział Komunikacji przeznaczone zostanie na zaplecze urzędowe do obsługi osób niepełnosprawnych, które do tej pory znajdowało się na II piętrze budynku Starostwa.

 

ad. 5.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie pomiędzy sesjami.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że podczas ubiegłotygodniowych dużych opadów deszczu nieprzejezdna w trzech miejscach była droga powiatowa ulica Główna w Pruchnej, od strony Drogomyśla w kierunku Pruchnej. Nieprzejezdna była też droga gminna – ulica Dębina w Drogomyślu. Wyznaczone jako objazdy drogi gminne ulice: Stawowa, Myśliwska i Knajska w Drogomyślu i w Pruchnej, zostały bardzo zniszczone „rozjeżdżone” łącznie z poboczami przez ciężkie samochody. Podjęliśmy decyzję, ze będziemy występować do Starostwa Powiatowego w Cieszynie o zmianę organizacji ruchu w tym miejscu, polegającą na ograniczeniu tonażu na drodze powiatowej – ulicy Głównej w Pruchnej, aby nie jeździły tamtędy ciężkie samochody. Co roku przy większych opadach mamy tą samą sytuację w związku z tym, że droga powiatowa jest nieprzejezdna, a nasze drogi gminne są niszczone. W związku z tą trudną sytuacją razem z Zastępcą Burmistrza i pracownikami Urzędu byli na wielu interwencjach. Przy tej okazji przekazała słowa podziękowania dla strażaków ochotników oraz Państwowej Straży Pożarnej za podejmowanie szybkich, sprawnych i skoordynowanych działań podczas ostatnich ulewnych deszczów. Przy tej okazji poinformowała, że warto zauważyć, że były też interwencje mieszkańców, w wyniku których okazało się, że woda deszczowa z rynien budynku jest odprowadzona do piwnic i je zalewa.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wspólnie z Przewodniczącym Rady C. Greniem oraz delegacją z gminy Strumień uczestniczyli w wyjeździe do Saint Martin La Plaine we Francji, gdzie prowadziliśmy rozmowy nt. sformalizowania naszej dalszej współpracy oraz napisania wspólnego projektu. Wcześniej we Francji były delegacje Zespołu „Strumień” i chóru „Lutnia”, natomiast delegacja z Francji uczestniczyła w ubiegłorocznych dożynkach w Pruchnej. Mieliśmy też możliwość zapoznania się z funkcjonowaniem samorządu we Francji, gdzie odwiedziliśmy szkołę, przedszkole i żłobek, rozmawialiśmy też o aktywizacji seniorów;

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że 16 maja br. w Drogomyślu odbyło się spotkanie w sprawie Warsztatów Terapii Zajęciowej z udziałem Starosty Powiatowego Mieczysława Szczurka. Ze strony gminy Strumień uczestniczyli w nim: Zastępca Burmistrza W. Cybulski oraz Wiceprzewodniczący Rady Kazimierz Jaworski. Poinformowała też, że wcześniej rozmawiała na ten temat ze Starostą, gdzie padła deklaracji, że podjęte zostaną działania mające na celu pozyskanie środków na remont obiektu Zameczku w Drogomyślu. Wspólnie z Zastępcą Burmistrza będziemy podtrzymywali chęć wspólnego przeanalizowania możliwości pozyskania środków na ten cel. Jednak wniosek musi złożyć Powiat, musi też zabezpieczyć środki w budżecie Powiatu na wkład własny.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

1)  pozyskaliśmy środki finansowe w ramach konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski na remont ulicy Szkolnej w Pruchnej, ogłoszenie przetargu na realizację w/w zadania planowane jest na III kwartał br., a termin zakończenia realizacji inwestycji do 30 czerwca 2020 roku;

2)  kończymy procedurę polegającą na wyłonieniu wykonawcy na remont ulicy Jałowcowej w Zabłociu, mieliśmy sytuację, że pierwszy oferent został wykluczony z przetargu ze względu na złożenie rażąco niskiej oferty, w najbliższych dniach podpisana zostanie umowa z wyłonionym wykonawcą.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o pracach Rady w okresie pomiędzy sesjami.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Informacja Przewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że oprócz interpelacji ujętych w Informacji, przesłanej radnym, do Biura Rady wpłynęła jeszcze dwie pisemne interpelacje radnego J. Rudola, dotyczące:

1)   ustawienia znaków drogowych na skrzyżowaniu ulic Knajskiej z Łowiecką w Drogomyślu;

2)   ustawienia znaków drogowych na skrzyżowaniu ulic Knajskiej z Łowiecką w Drogomyślu – obok krzyża.

Przewodniczący C. Greń poinformował też, że wpłynął pisemny wniosek radnej M. Madziar dotyczący naprawy ulicy Dworcowej w Pruchnej.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Burmistrza Strumienia - projekt uchwaływ sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień– przedstawiła Kierownik Referatu Edukacji B. Biegun.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Ireneusz Duda.

Podjęta została:

Uchwała Nr VIII.65.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci, a także określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Strumień– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Ireneusz Duda.

Podjęta została:

Uchwała Nr VIII.66.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie ustalenia planu sieci, a także określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu pomocy zdrowotnej dla nauczycieli– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Ireneusz Duda.

Podjęta została:

Uchwała Nr VIII.67.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie ustalenia Regulaminu pomocy zdrowotnej dla nauczycieli.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Ireneusz Duda.

Podjęta została:

Uchwała Nr VIII.68.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków, form i trybu przyznawania stypendiów ramach Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie zgłosiły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poinformował, że na wspólnym posiedzeniu Komisji była dyskusja na ten temat, sam zgłaszał propozycję, że średnia ocen proponowana w projekcie uchwały, od której wypłacane będzie stypendium gminne jest zbyt wysoka. Wie jak sytuacja ta wygląda, ponieważ jest nauczycielem. Stwierdził, że w naszych szkołach uczniów, którzy uzyskują średnią ocen 5,6 jest niewiele, więcej jest średnich ocen na poziomie około 5,3. Zaproponował, aby w bieżącym roku dokładnie prześledzić jak będą przedstawiały się średnie ocen naszych uczniów i ewentualnie powrócić do tematu w przyszłym roku. Zapytał też, czy dwa rodzaje stypendiów będą wypłacane tylko w tym roku, czy w przyszłym roku również będziemy wypłacać stypendia tak samo?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że stypendia będą wypłacane tak jak do tej pory.

Radny B. Wawrzyczek stwierdził, że w bieżącym roku będą wypłacane dwa stypendia. Do tej pory stypendium było wypłacane dwa razy w roku szkolnym tzn. co semestr. Czy w przyszłym roku stypendium będzie wypłacane tylko jeden raz, czy dwa razy - co semestr?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że do tej pory część szkół wypłacała stypendium dwa razy w roku szkolnym, co semestr, ale docelowo wysokość kwoty stypendium była taka sama jak w przypadku jednorazowej wypłaty. Kwota stypendium była dzielona na dwa semestry.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Ireneusz Duda.

Podjęta została:

Uchwała Nr VIII.69.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków, form i trybu przyznawania stypendiów ramach Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gminnej położonej w Strumieniu– przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady nie zgłosiły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Ireneusz Duda.

Podjęta została:

Uchwała Nr VIII.70.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gminnej położonej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gminnej położonej w Zbytkowie– przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Ireneusz Duda.

Podjęta została:

Uchwała Nr VIII.71.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gminnej położonej w Zbytkowie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Ireneusz Duda.

Podjęta została:

Uchwała Nr VIII.72.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni– Ireneusz Duda(1).

Podjęta została:

Uchwała Nr VIII.73.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rokwraz z autopoprawką – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Treść autopoprawki, którą przedstawiono radnym na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Miejskiej w dniu 27 maja br. - przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały wraz z autopoprawką.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1)Ireneusz Duda.

Podjęta została:

Uchwała Nr VIII.74.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Wolne wnioski i informacje.

Radna M. Krutyła podziękowała za posprzątanie gałęzi złożonych przy ulicy Osiedlowej w Strumieniu. Zanim otrzymała odpowiedź na piśmie gałęzie były już posprzątane.

Radny S. Balas podziękował za wykonanie wysepki wyjazdowej z ulicy Rybiej w Bąkowie o co wcześniej wnioskował. Dzisiaj położono tam pierwszą warstwę asfaltu.

Radny S. Balas wnioskował, o wystąpienie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wyczyszczenie, odmulenie rowu wzdłuż DK 81 na odcinku od restauracji „Pyszna Stajenka” do łowiska, gdzie jest przepust pod drogą DK 81, przepust pod ulicą Rybią przy wjeździe na DK 81 z jednej strony jest czysty, zaś z drugiej strony, nie ma prześwitu, jest cały zamulony.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował o wystąpienie do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o naprawę chodnika dla pieszych przy ulicy Głównej w Pruchnej blisko wejścia do szkoły. Wystaje tam kilka kostek brukowych, co spowodowało że parę osób upadło w tym miejscu, a jedna nawet złamała rękę. Poinformował, że ten sam problem pojawia się co roku w tym samym miejscu.

Radny B. Wawrzyczek wnioskował, aby odznaczyć, pomalować łańcuch, który jest zawieszony przy wjeździe do Domu Przedpogrzebowego w Pruchnej. Łańcuch ten nocą w ogóle jest niewidoczny i zdarza się, że samochody pomyłkowo tam wjeżdżają.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - M. Krutyła poinformowała, że 27 maja br. Komisja odwiedziła wszystkie kluby sportowe na terenie Gminy. W Zabłociu przy obiekcie Chaty nad Zalewem jest plac zabaw, gdzie jedno z urządzeń jest w bardzo złym stanie technicznym. Odczytała wniosek: „Komisja wnioskuje o szybką naprawę urządzenia na placu zabaw przy „Chacie nad Zalewem” w Zabłociu (w drewnianym „zamku” brakuje jednej deski, a cztery są zbutwiałe, poręcz jest również zbutwiała).”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że rozmawiała już z Dyrektorem Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i naprawa drewnianego zamku na placu zabaw w Zabłociu została już zlecona.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Madziar poinformowała, że 8 maja br. Komisja Rewizyjna, po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień na 2019 rok, zgłosiła wniosek: „Komisja wnioskuje o szybką naprawę urządzenia na placu zabaw przy „Chacie nad Zalewem” w Zabłociu (w drewnianym „zamku” brakuje jednej deski, a cztery są zbutwiałe, poręcz jest również zbutwiała).”.

Radna M. Madziar zapytała o odwodnienie ulicy Nowej w Pruchnej – czy jest już wykonany projekt techniczny tej inwestycji?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że projekt techniczny odwodnienia ulicy Nowej w Pruchnej jest już gotowy. Planujemy, aby w bieżącym roku wykonać to odwodnienie. Aktualnie jesteśmy w trakcie wyłaniania wykonawcy.

Przewodniczący C. Greń podziękował za fachowe osadzenie studzienek w drodze powiatowej ulicy Głównej w Drogomyślu. Zgodnie z obietnicą Zastępcy Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie wykonała to bardzo dobrze fachowa firma.

Przewodniczący C. Greń wnioskował, aby wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o wyczyszczenie zamulonych studzienek w drodze powiatowej ulicy Głównej w Drogomyślu. Studzienki zostały fachowo osadzone, ale nie zostały wyczyszczone. Ostatnie duże opady deszczu uwidoczniły problemy z ich drożnością.

Wiceprzewodniczący K. Jaworski wnioskował o:

1)   systematyczne zwiększanie środków budżetowych przeznaczonych na problematykę związaną z odwodnieniem całej Gminy, każde większe opady deszczu uwidaczniają skalę tego problemu;

2)   poprawę stanu ulicy 1 Maja w Strumieniu, wszystkie studzienki wystają na odcinku od przejazdu kolejowego do Rynku.

Przewodniczący C. Greń przypomniał radnym o Staromiejskiej Wiośnie, która odbędzie się 1 i 2 czerwca br.

Radny B. Wawrzyczek wnioskował o uzupełnienie danych teleadresowych Sali Integracyjnej w Zbytkowie na stronie internetowej gminy Strumień, skoro sala jest jeszcze wynajmowana.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że dziękuje za tą sugestię. Dodatkowo wyjaśniła, że docelowo planujemy, aby salki tej nie wynajmować, chcemy aby służyła ona Radzie Sołeckiej, Przedszkolu, Świetlicy Środowiskowej oraz stowarzyszeniom i organizacjom lokalnym. Na terenie Gminy mamy wiele innych sal, które są typowo przystosowane pod wynajmy. Dlatego też dane teleadresowej tej salki nie zostały umieszczone na stronie Gminy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że po ostatnich ulewnych deszczach na terenie Gminy nie było podtopień budynków, jedynie w kilku budynkach zgłoszono przypadki wody w piwnicach, które po dokładnym rozpoznaniu wynikały z różnych przyczyn. Rzeka Knajka rozlała się jednak o wiele mocniej niż w latach poprzednich, a poziom wody na rzece Wiśle był bardzo wysoki. Podkreśliła, że Gmina jak co roku będzie podejmować działania mające na celu lepsze odprowadzanie wody, zaapelowała jednak do mieszkańców, aby dbali o rowy, przepusty, które znajdują się na ich posesjach. W wielu przypadkach mieszkańcy deklarowali, że wyczyszczą urządzenia na swoich posesjach, jednak nie wywiązali się z tego. Aby poprawić sytuację musimy podejmować wspólne działania z pozostałymi zarządcami dróg i cieków wodnych na terenie Gminy oraz prywatnymi właścicielami. Poprosiła o wsparcie w tym temacie.

Przewodniczący C. Greń poinformował:

1)   na zaproszenie Kancelarii Prezydenta RP - 27 maja br. wspólnie z Burmistrz Strumienia, uczestniczyli w obchodach Dnia Samorządu Terytorialnego w Pałacu Prezydenckim w Warszawie; przekazał życzenia i pozdrowienia od Prezydenta RP Andrzeja Dudy dla samorządowców na wszystkich szczeblach za zaangażowanie i wkład pracy dla dobra mieszkańców i wspólnot samorządowych;

2)   26 maja br. uczestniczył w obchodach Święta Rzemieślnika w mieście partnerskim Krasnany na Słowacji.

Radny J. Mazur poinformował, że w najbliższy wtorek 4 czerwca br. w godzinach między 15.30, a 16.00 na antenie Radia M będzie wyemitowana audycja nt. Warsztatów Terapii Zajęciowej w Drogomyślu.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady VIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.30) słowami „zamykam VIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

Protokołowała: EK

Przewodniczący Rady

Czesław Greń