Zarządzenie Nr 372.2019

Burmistrza Strumienia

z dnia 5 grudnia 2019 r.

 

w sprawie kontroli przedsiębiorców prowadzących żłobki i kluby dziecięce
oraz zatrudniających dziennych opiekunów

 

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz.506, z późn. zm.) art. 45-60 ustawy z dnia 6 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292), art. 54 -57 ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2019 r., poz.409, z późn. zm.) oraz uchwały Nr XV.116.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami –

 

Burmistrz Strumienia

z a r z ą d z a,  co następuje:

 

§ 1. Przedsiębiorcy prowadzący niepubliczne żłobki i kluby dziecięce oraz zatrudniający dziennych opiekunów, którzy posiadają wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez Burmistrza Strumienia podlegają kontroli.

§ 2. Niniejszym zarządzeniem wprowadza się:

a)      ogólny schemat procedur kontroli przedsiębiorców prowadzących żłobki i kluby dziecięce oraz zatrudniających dziennych opiekunów oraz zasady i tryb przeprowadzania kontroli, stanowiące odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do niniejszego zarządzenia.

b)      wzór upoważnienia do przeprowadzenia czynności nadzorczych w stosunku do przedsiębiorców prowadzących żłobki, kluby dziecięce oraz dziennych opiekunów, który stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.

§ 3. Wykonanie zarządzenia powierza się Kierownikowi Referatu Edukacji.

§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 

Załącznik Nr 1
do zarządzenia Nr 372.2019
Burmistrza Strumienia
z dnia 5 grudnia 2019 r.

Ogólny schemat procedury kontroli przedsiębiorców prowadzących żłobki i kluby dziecięce
oraz zatrudniających dziennych opiekunów

Opracowany na podstawie art.47 ust.3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292, z późn. zm.) w związku z art. 54-57 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2019 r., poz.409, z późn. zm).

 

Kontrola Planowa

 

Kontrola Doraźna

ˇ

 

ˇ

 

Analiza prawdopodobieństwa naruszenia prawa zgodnie
z art.47 ust. 1 ustawy Prawo
przedsiębiorców

 

Wyłączenie obowiązku przeprowadzenia analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców

 

ˇ

 

ˇ

 

 

Zawiadomienie przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli, z wyłączeniem przypadków określonych w art. 48 ust. 11 ustawy Prawo przedsiębiorców (kontrole przeprowadzane bez zawiadomienia)

 

 

ˇ

 

 

Doręczenie przedsiębiorcy lub osobie upoważnionej upoważnienia do kontroli oraz okazanie legitymacji służbowej zgodnie
z art. 49 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców

 

 

ˇ

 

 

Przeprowadzenie czynności w zakresie i czasie określonym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli

 

 

 

ˇ

 

 

 

Sporządzenie protokołu kontroli

 

 

 

ˇ

 

 

 

Doręczenie przedsiębiorcy lub osobie upoważnionej
 protokołu kontroli

 

 

 

ˇ

 

 

 

Postępowanie pokontrolne (zalecenia pokontrolne, wnioski o ukaranie, postepowania administracyjne, zawiadomienia, informacje)

 

 

 


 

Załącznik Nr 2
do zarządzenia Nr 372.2019
Burmistrza Strumienia
z dnia 5 grudnia 2019 r.

Zasady i tryb przeprowadzania kontroli

w ramach nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami

W oparciu o przepisy ustawy z dnia ustawy z dnia 6 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292), w związku z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2019 r., poz. 409, z późn. zm.).

1.      Organ nadzoru

Burmistrz sprawuje nadzór nad żłobkami, klubami dziecięcymi, dziennymi opiekunami oraz podmiotami zatrudniającymi dziennych opiekunów w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki a także w zakresie:

a)      zgodności danych zawartych odpowiednio w rejestrze lub wykazie ze stanem faktycznym,

b)      wywiązywania się z obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań, o których mowa w art. 64 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat.

2.      Plan nadzoru

Nadzór realizowany jest w formie kontroli w trybie działań planowych (określonych w uchwale) lub doraźnych. Doraźne kontrole dotyczące czynności nadzorczych odbywać się będą:

a)      w przypadku powzięcia informacji o:

-       nieprawidłowościach w organizacji i funkcjonowaniu żłobka, klubu dziecięcego lub sprawowanej opieki przez dziennego opiekuna,

-       nieprawidłowościach w zakresie zgodności danych zawartych odpowiednio w rejestrze lub wykazie ze stanem faktycznym,

-       niewywiązywaniu się z obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań, o których mowa w art. 64 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,

b)      w celu zbadania, czy i w jakim zakresie realizowane są zalecenia pokontrolne.

3.      Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli

Organ nadzoru doręcza przedsiębiorcy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli zawiera:

a)      oznaczenie organu,

b)      datę i miejsce wystawienia,

c)      oznaczenie przedsiębiorcy,

d)      wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli,

e)      imię i nazwisko oraz podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji.

Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się w przypadkach, o których mowa w art. 48 ust. 11 ustawy prawo przedsiębiorców.

4.      Zasada jednej kontroli

W danym czasie w przedsiębiorstwie może być prowadzona tylko jedna kontrola, chyba że zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy prawo przedsiębiorców.

5.      Rozpoczęcie kontroli – terminy

Organ może rozpocząć kontrolę nie wcześniej, niż po 7 dniach i nie później niż przed upływem 30 dni od daty doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od daty doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.

6.      Rozpoczęcie kontroli

Kontrolujący przed rozpoczęciem kontroli okazuje swoją legitymację służbową oraz imienne upoważnienie do przeprowadzenie kontroli. Kontrolujący może rozpocząć kontrolę tylko po okazaniu legitymacji służbowej bez okazania upoważnienia, w przypadkach określonych w art. 49.ust. 2 ustawy prawo przedsiębiorców.

7.      Upoważnienie

Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli powinno zawierać:

-       wskazanie podstawy prawnej,

-       oznaczenie organu kontroli,

-       datę i miejsce wystawienia,

-       imię i nazwisko pracownika uprawnionego do wykonywania kontroli oraz numer legitymacji służbowej,

-       oznaczenie przedsiębiorcy objętego kontrolą,

-       określenie zakresu przedmiotowego kontroli,

-       wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego zakończenia kontroli,

-       imię i nazwisko oraz podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji,

-       pouczenie o prawach i obowiązkach przedsiębiorcy.

Osoby upoważnione do czynności nadzorczych uprawnione są w szczególności do:

-     wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części w dniach i godzinach, w których działalność jest wykonywana lub powinna być wykonywana,

-     żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępnienia danych mających związek z przedmiotem nadzoru.

-     dostępu do dokumentacji pracowniczej osób zatrudnionych w nadzorowanych żłobkach lub klubach dziecięcych lub zatrudnionych przez podmiot zatrudniający dziennego opiekuna.

8.      Książka kontroli

Przedsiębiorca ma obowiązek prowadzić książkę kontroli. Dokumentuje się w niej liczbę i czas trwania kontroli przeprowadzonych w przedsiębiorstwie. Można ja prowadzić w wersji papierowej lub elektronicznej.. konieczne jest zapewnienie organowi kontroli możliwości zapoznania się z jej treścią, dokonywania wpisów i sporządzana wydruków. W książce zamiesza się wpisy z informacjami o sposobie wykonywania zaleceń pokontrolnych (jeśli je wydano) lub o przyczynie ich niewykonania. Książkę kontroli przechowuje się w siedzibie przedsiębiorstwa.

9.      Obecność przedsiębiorcy podczas kontroli

Kontrolę przeprowadza się w obecności przedsiębiorcy lub w obecności osoby upoważnionej przez niego pisemnie.

10.  Miejsce i czas i sposób kontroli

Kontrola prowadzona jest w siedzibie przedsiębiorstwa lub miejscu gdzie prowadzona jest działalność oraz w godzinach pracy lub czasie faktycznego wykonywania działalności przedsiębiorstwa. Na wniosek przedsiębiorcy kontrolę można przeprowadzić w siedzibie organu kontrolującego lub w miejscu przechowywania dokumentacji przedsiębiorstwa, jeśli usprawni to przeprowadzenie kontroli.

Co do zasady czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać w odniesieniu do:

-       mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych,

-       małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych,

-       średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych,

-       pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.

Czynności kontrolne wykonuje się w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania przedsiębiorcy.

11.  Prawo przedsiębiorcy do wniesienia pisemnego sprzeciwu w trakcie kontroli

Jeżeli przedsiębiorca uzna, że kontrolujący organ narusza przepisy ustawy, może wnieść pisemny sprzeciw, nie później niż przed upływem 3 dni roboczych od rozpoczęcia kontroli lub wystąpienia przesłanki do wniesienia sprzeciwu. Sprzeciw wymaga uzasadnienia. Wniesiony sprzeciw wstrzymuje liczony czas kontroli.

Organ, do którego wniesiono sprzeciw, powinien w ciągu 3 dni roboczych od daty otrzymania sprzeciwu wydać postanowienie o odstąpieniu albo kontynuowaniu kontroli. Niepotrzymanie tego terminu przez organ jest równoznaczne z wydaniem postanowienia o odstąpieniu od czynności kontrolnych.

Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z treścią postanowienia otrzymanego od organu, może w terminie 3 dni od daty jego otrzymania złożyć zażalenie. Organ ma 7 dni licząc od daty wniesienia zażalenia na jego rozstrzygnięcie. Niedotrzymanie tego terminu jest równoznaczne z wydaniem postanowienia o uchyleniu zaskarżonego postanowienia i odstąpieniu od czynności kontrolnych.

12.  Protokół kontroli

Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół. Protokół kontroli powinien zawierać opis ustalonego w toku kontroli stanu faktycznego, w tym ustalonych nieprawidłowości (jeśli wystąpiły). Protokół kontroli powinien zawierać ponadto:

-       nazwę placówki kontrolowanej,

-       nazwę i siedzibę organu sprawującego nadzór,

-       imię i nazwisko osoby upoważnionej oraz datę wydania i numer upoważnienia,

-       terminy rozpoczęcia i zakończenia czynności nadzorczych,

-       opis ustalonego stanu faktycznego w tym: wskazanie nieprawidłowości, zalecenia,

-       pouczenie o prawie zgłoszenia przez osobę prowadzącą placówkę (kontrolowaną) zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole,

-       podpisy kontrolującego i kontrolowanego (osoba upoważniona) i datę podpisania protokołu.

Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla podmiotu kontrolowanego i dla organu sprawującego nadzór.  

13.  Środki nadzoru

W przypadku stwierdzenia, że podmiot kontrolowany: nie spełnia standardów dotyczących sprawowanej opieki, nie dopełnia obowiązku w zakresie zgodności danych zawartych odpowiednio w rejestrze lub wykazie ze stanem faktycznym, nie wywiązuje się z obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań, Burmistrz zobowiązuje go do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.

Podmiot kontrolowany ma prawo zgłoszenia na piśmie umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń protokołu pokontrolnego, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o stwierdzonych nieprawidłowościach.

W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, organ sprawujący nadzór sporządza stanowisko na piśmie i przekazuje je podmiotowi kontrolowanemu.

W celu zbadania, czy i w jakim zakresie realizowane są zalecenia pokontrolne organ sprawujący nadzór może polecić przeprowadzenie czynności sprawdzających. W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości, Burmistrz wykreśla z rejestru żłobek lub klub dziecięcy, albo  wykreśla z wykazu podmiot zatrudniający dziennego opiekuna, osobę o której mowa w art. 36 ust.1. pkt 1 ustawy lub dziennego opiekuna oraz rozwiązuje umowę z dziennym opiekunem zatrudnionym przez Gminę bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Wykreślenie z rejestru następuje w drodze decyzji administracyjnej.

 

Burmistrz wydając polecenie przeprowadzenia kontroli, może powołać zespół kontrolny składający się z pracowników różnych jednostek organizacyjnych Gminy, w przypadku, gdy prawidłowe przeprowadzenie kontroli wymaga specjalistycznej wiedzy zawodowej.


 

Załącznik Nr 3
do zarządzenia Nr 372.2019
Burmistrza Strumienia
z dnia 5 grudnia 2019 r.

                                                                            Strumień, dnia …………………………….

(oznaczenie organu)

UPOWAŻNIENIE

do przeprowadzenia czynności nadzorczych

 

Działając na podstawie art.45 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r., poz. 1292, z późn. zm.), art. 54 i art. 56 w związku z art. 55 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2019 r., poz. 409, z późn. zm.) oraz uchwały Nr XV.116.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami

 

upoważniam

 

1)      …………………………………………………………. Nr leg./D.O.................. .………………

2)      ………………………………………………………….. Nr leg.D.O.............. …………………..

(imiona i nazwiska pracowników uprawnionych do wykonywania czynności nadzorczych

 

do przeprowadzenia czynności nadzorczych w stosunku do żłobka/klubu dziecięcego/podmiotu zatrudniającego dziennego opiekuna /dziennego opiekuna*

......................................................................................................................................................

(oznaczenie oraz adres żłobka, klubu dziecięcego, podmiotu zatrudniającego  dziennego opiekuna, dziennego opiekuna)

prowadzonego przez......................................................................................................................

(oznaczenie podmiotu prowadzącego żłobek/klub dziecięcy/podmiotu zatrudniającego dziennego opiekuna, albo dziennego opiekuna)

Zakres przedmiotowy czynności nadzorczych obejmuje:

1)      ................................................................................................................................................

2)      ................................................................................................................................................

3)      ................................................................................................................................................

 

Data rozpoczęcia czynności nadzorczych: ....................................................................................

 

Przewidywany termin zakończenia czynności nadzorczych: ........................................................

 

Upoważnienie niniejsze ważne jest za okazaniem legitymacji służbowej lub dowodu tożsamości.

 

 

……………………………………………………………….

(pieczątka i podpis Burmistrza Miasta Strumienia)

 

Potwierdzam doręczenie niniejszego upoważnienia oraz okazanie legitymacji służbowej lub dowodu osobistego*, a także zapoznanie się z pouczeniem o podstawowych prawach i obowiązkach kontrolowanego.

 

……………………………………………………………………….

(data, podpis i pieczątka przedsiębiorcy lub osoby upoważnionej)

Niepotrzebne skreślić.

 


 

Pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy

Zgodnie z art. 45-64 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292, z późn. zm.):

1)       Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.

2)       Kontrolowany jest obowiązany do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności.

3)       Przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie okazać kontrolującemu książkę kontroli, o której mowa w art. 57 ust. 6, albo w przypadku prowadzenia książki kontroli w postaci elektronicznej zapewnienie dostępu przy użyciu urządzenia pozwalającego na zapoznanie się z jej treścią albo wykonanie wydruków z systemu informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli, poświadczonych przez przedsiębiorcę za zgodność z wpisem w książce kontroli.

4)       Przedsiębiorca jest zwolniony z okazania książki kontroli, jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli. W takim przypadku przedsiębiorca okazuje książkę kontroli w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez organ kontroli.

5)       Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy.

6)       Jeżeli działalność gospodarcza przedsiębiorcy jest już objęta kontrolą innego organu, organ kontroli odstąpi od podjęcia czynności kontrolnych oraz może ustalić z przedsiębiorcą inny termin przeprowadzenia kontroli.

7)       Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.

8)       Przedsiębiorcy, który poniósł szkodę na skutek przeprowadzenia czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, przysługuje odszkodowanie.

9)       Przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontroli czynności z naruszeniem przepisów art. 48, art. 49, art. 50 ust.1 i 5, art.51 ust.1, art. 55 ust 1i 2n oraz art. 58. Sprzeciw wymaga uzasadnienia.

10)    Sprzeciw wnosi w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli przez organ kontroli lub wystąpienia przesłanki do wniesienia sprzeciwu.

11)    Sprzeciw przedsiębiorca wnosi na piśmie do organu kontroli, którego czynności sprzeciw dotyczy. O wniesieniu sprzeciwu przedsiębiorca zawiadamia na piśmie kontrolującego.

 

Zgodnie z art. 54-57 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2019 r. poz. 409, z późn. zm.):

1)       Burmistrz właściwy ze względu na miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego albo miejsce sprawowania opieki przez dziennego opiekuna, sprawuje nadzór nad żłobkiem, klubem dziecięcym oraz dziennym opiekunem w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki.

2)       Burmistrz właściwy ze względu na miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego albo miejsce sprawowania opieki przez dziennego opiekuna, sprawuje nadzór nad żłobkiem, klubem dziecięcym, podmiotem zatrudniającym dziennego opiekuna oraz osobą, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, w zakresie:

-       zgodności danych zawartych odpowiednio w rejestrze lub wykazie ze stanem faktycznym;

-       wywiązywania się z obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań, o których mowa w art. 64 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

3)       Nadzór sprawowany jest na podstawie planu nadzoru przyjętego przez radę gminy w drodze uchwały.

4)       W przypadku powzięcia informacji o:

-       nieprawidłowościach w organizacji i funkcjonowaniu żłobka, klubu dziecięcego lub sprawowanej opieki przez dziennego opiekuna,

-       nieprawidłowościach w zakresie zgodności danych zawartych odpowiednio w rejestrze lub wykazie ze stanem faktycznym,

-       niewywiązywaniu się z obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań, o których mowa w art. 64 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,

Burmistrz prowadzi czynności nadzorcze także poza planem nadzoru.

5)       Czynności nadzorczych dokonują osoby upoważnione przez Burmistrza, zwane dalej „osobami upoważnionymi”.

6)       Osoby upoważnione są uprawnione w szczególności do:

-       wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części w dniach i godzinach, w których działalność jest wykonywana lub powinna być wykonywana;

-       żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępnienia danych mających związek z przedmiotem nadzoru;

-       dostępu do dokumentacji pracowniczej osób zatrudnionych w nadzorowanych żłobkach lub klubach dziecięcych lub zatrudnionych przez podmiot zatrudniający dziennego opiekuna.

7)       W przypadku stwierdzenia, że:

-       podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy albo dzienny opiekun nie spełnia standardów dotyczących sprawowanej opieki,

-       podmiot prowadzący żłobek, klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna lub osoba, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, nie dopełniają obowiązku w zakresie zapewnienia zgodności danych zawartych odpowiednio w rejestrze lub wykazie ze stanem faktycznym,

-       podmiot prowadzący żłobek, klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna lub osoba, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, nie wywiązują się z obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań, o których mowa w art. 64 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 organ sprawujący nadzór zobowiązuje go do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.

8)       Podmiot prowadzący żłobek, klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna, osoba, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, albo dzienny opiekun mają prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń organu sprawującego nadzór, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o stwierdzonych nieprawidłowościach.

9)       W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, organ sprawujący nadzór sporządza stanowisko i przekazuje je podmiotowi prowadzącemu żłobek, klub dziecięcy, podmiotowi zatrudniającemu dziennego opiekuna, osobie, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, albo dziennemu opiekunowi.

10)    W celu zbadania, czy i w jakim zakresie są realizowane zalecenia pokontrolne organ sprawujący nadzór może prowadzić czynności sprawdzające.

11)    W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości Burmistrz wykreśla z rejestru żłobek lub klub dziecięcy albo wykreśla z wykazu podmiot zatrudniający dziennego opiekuna, osobę, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, lub dziennego opiekuna oraz rozwiązuje umowę z dziennym opiekunem zatrudnianym przez gminę bez zachowania okresu wypowiedzenia.