Protokół Nr XXX/2008

obrad trzydziestej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 27 listopada 2008 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    z-ca Burmistrza – inż. Roman Greń

2.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

3.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 22 października 2008 r. do 19 listopada 2008 r.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Informacja na temat działań Burmistrza Strumienia podejmowanych w celu pozyskania środków z Unii Europejskiej w okresie od 1 stycznia 2008 r.

    8.     Informacja o realizacji wniosków przedstawionych przez Radę i komisje Rady Miejskiej w III kwartale 2008 r.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2009 r.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2009 r.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie Strumień.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na rok 2009.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nabycia działki w Drogomyślu w celu urządzenia drogi łączącej ul. Główną z przysiółkiem Dębina.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2009.

 18.     Zatwierdzenie protokołów z XXVIII sesji oraz XIX uroczystej sesji.

 19.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 20.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXX sesji.

Z-ca burmistrza R. Greń zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad XXX sesji pkt 15 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż zabudowanej nieruchomości położonej w Strumieniu.”. W uzasadnieniu przedstawione wniosku poinformował, że w związku z wczorajszą słuszną dyskusją oraz uwagami zgłoszonymi na wspólnym posiedzeniu Komisji w temacie sprzedaży zabudowanej nieruchomości byłej Kaflarni w Strumieniu, konieczne jest dogłębniejsze spojrzenie na sprawę i ponowne jej przedyskutowanie.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o zdjęcie z porządku obrad XXX sesji pkt 15.

14 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) – wniosek został przyjęty.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w związku ze zdjęciem z porządku obrad XXX sesji pkt 15 – punkty: 16, 17, 18, 19, 20, 21 otrzymują kolejno nr 15, 16, 17, 18, 19, 20.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami.

Porządek obrad XXX sesji został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Punkt 3 wypadł – wystąpień gości nie było.

 

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie w okresie od 22 października 2008 r. do 19 listopada 2008 r.”.

Z-ca burmistrza R. Greń uzupełniając przedstawił dodatkowe informacje o planowanych przetargach na zadania, wynikające z podjętych w ostatnim okresie zarządzeń:

-       1 grudnia br. odbędzie się otwarcie ofert na budowę fontanny w parku w Strumieniu,

-       3 grudnia br. odbędzie się otwarcie ofert na modernizację parku w Strumieniu,

-       4 grudnia br. odbędzie się otwarcie ofert na budowę kanalizacji na ul. Towarowej w Strumieniu.

Z-ca burmistrza R. Greń poinformował o podjętej przez Burmistrza Strumienia decyzji dotyczącej zakupu zabawek dla dzieci uczęszczających do przedszkoli na terenie Gminy. Zakupione zostanie tyle zabawek ile dzieci chodzi do naszych przedszkoli, a na zakup każdej zabawki przeznaczona jest kwota 50,- zł. Na ten cel przeznaczono środki pochodzące z oszczędności budżetowych.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poprosił o wyjaśnienie przez Radcę prawnego niefortunnie brzmiącego tytułu Zarządzenia Burmistrza Nr 522/2008, gdzie chodzi o nazwanie Dyrektora ZOS zwierzchnikiem służbowym w stosunku do dyrektorów szkół.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił: art. 3 Kodeksu pracy mówi, że uprawnienia zwierzchnika w stosunku do pracowników wykonuje albo kierownik zakładu pracy, albo osoba wskazana, stąd takie sformułowanie znalazło się w tytule Zarządzenia Burmistrza. Jest to pewien skrót zawarty w tytule, dlatego też warto zapoznać się z treścią całego Zarządzenia, z którego wynika, że Dyrektor ZOS jest upoważniony do załatwiania spraw pożyczkowych, co jest typowym zadaniem zwierzchnika służbowego. Zwierzchnikiem służbowym dla pracowników szkół jest dyrektor, natomiast zwierzchnikiem w stosunku do dyrektorów szkół jest wyłącznie Burmistrz. W tej sytuacji jest to zaciągnięcie zobowiązania, gdyż trudno wyobrazić sobie sytuację, aby z dyrektorem szkoły mógł podpisać umowę, ktoś inny niż Burmistrz, gdyż może to zrobić tylko osoba działająca z upoważnienia.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że 15 listopada br. w Domu Narodowym w Cieszynie odbył się kolejny etap Olimpiady Samorządowej, gdzie drużyna gminy Strumień zajęła I miejsce drużynowo w Turnieju Szachowym. Wyraził też słowa podziękowania dla wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora, menadżera drużyny samorządowców gminy Strumień za duże zaangażowanie w przygotowanie składów drużyn startujących w Olimpiadzie Samorządowej Ziemi Cieszyńskiej oraz dla drużyny szachistów, która zajęła czołowe miejsce w tej konkurencji.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował z-cy burmistrza R. Greniowi za uczestnictwo w Turnieju oraz poinformował, że gmina Strumień w ogólnej klasyfikacji Olimpiady Samorządowej zajmuje I miejsce, posiadając 14 pkt przewagi nad gminami Goleszów i Cieszyn, które egzekwo plasują się na II miejscu. Kolejnym i ostatnim etapem Olimpiady Samorządowej jest Turniej Tenisa Stołowego, który odbędzie się 13 grudnia br. w Ustroniu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że 11 listopada br. w auli Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu odbyła się uroczysta sesja Rady Miejskiej w Strumieniu z okazji obchodów Święta Niepodległości, połączona z wręczeniem aktywnym społecznie mieszkańcom Gminy wyróżnień „Zasłużony dla sołectwa/miasta” oraz „Zasłużony dla Gminy Strumień.

Przewodniczący C. Greń przekazał też słowa podziękowania dla radnych za udział w uroczystej sesji. Poinformował też, że na dzisiejszą sesję zaprosiliśmy Państwa Ewę i Zbigniewa Tomaszków, nieobecnych na uroczystej sesji, celem wręczenia wyróżnienia „Zasłużony dla Gminy Strumień, niestety jednak i dzisiaj są oni nieobecni. Przyznane przez Radę wyróżnienie zostanie im przekazane.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że bardzo szybko wpływają odpowiedzi Burmistrza na interpelacje zgłaszane na poprzedniej sesji. Zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radny J. Szeruda przekazał podziękowania dla z-cy burmistrza za szybką interwencję w sprawie wycinki drzew przy ul. Głównej w Drogomyślu, naprzeciw posesji Państwa Szender.

Radny J. Szeruda interpelował w sprawie zalania wodami potoku Młynówka terenów wokół domostw mieszkańców dzielnicy Szpital w Drogomyślu. Mieszkańcy proszą o interwencję w Zarządzie Wodnych Melioracji w Cieszynie.

Z-ca burmistrza R. Greń poinformował, że w sprawie wycinek drzew jest bardzo duży nawał składanych wniosków jednak staramy się terminowo załatwiać wszystkie te sprawy.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że nie potrafi odpowiedzieć na interpelację w sprawie zalania posesji w Drogomyślu, jutro będziemy interweniować w tej sprawie w Zarządzie Wodnych Melioracji w Cieszynie. Przy tej okazji poinformował też, że ma nadzieję, że planowane prace związane z odnowieniem i remontem potoku Młynówka w Drogomyślu rozpoczną się w 2009 r., gdyż aktualnie w zależności od pogody i wielkości opadów ciągle będą się zdarzać takie sytuacje.

Radny J. Szeruda dodatkowo wyjaśnił, że zalanie posesji zdarzyło się w okresie kiedy nie było opadów deszczu i była susza, dlatego bardzo dziwny jest taki duży przyrost stanu wody. Wyjaśnił też, że sytuacja zalania posesji w dzielnicy Szpital ma związek z nagłym wypuszczeniem wody ze stawów Pana Dudy w Ochabach.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo poinformował, że uzyskał informacje z Zarządu Wodnych Melioracji, że sprawa remontu potoku Młynówka w Drogomyślu jest o tyle ciężka i skomplikowana, że nie wszyscy mieszkańcy wyrażają zgodę na wejście w teren, pomimo tego, że na etapie prac projektowych zgadzali się. Dlatego też przesunięcie terminu wykonania tych prac nie do końca jest winą inwestora.

Z-ca burmistrza R. Greń poinformował, że przed spuszczaniem wody ze stawów przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu w rejonie łąk Hynek, w uzgodnieniu z Zarządem Wodnych Melioracji w Cieszynie, zleciliśmy wykonanie wyczyszczenia rowu melioracyjnego, aby zapobiec zalewaniu terenów.

Radna A. Żur podziękowała za szybką interwencję strażaków w sprawie obcięcia suchego konaru akacji w rejonie cmentarza w Strumieniu.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że była to bardzo szybka interwencja strażaków, którzy wykonali zlecone  zadanie na naszą prośbę.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor ponowił interpelację w sprawie czynienia starań o wykonanie remontu obwodnicy Strumienia (ul. Brodeckiego i ul. Kolejowej w Strumieniu) wraz z chodnikami oraz wykonanie przejść dla pieszych na tej drodze.

Z-ca burmistrza – R. Greń wyjaśnił, że przepisy Kodeksu drogowego zezwalają na przechodzenie pieszych przez drogę nie tylko w miejscach odpowiednio oznaczonych. Taką interpretację przepisów Kodeksu drogowego przedłożyła nam Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach w sprawie braku przejścia dla pieszych przez dwupasmówkę w Bąkowie.

Z-ca burmistrza R. Greń poinformował, że w sprawie remontu obwodnicy w Strumieniu od przejazdu kolejowego na ul. 1 Maja do skrzyżowania przy moście na rzece Wiśle w Strumieniu jest w opracowaniu dokumentacja techniczna zlecona przez Wojewódzki Zarząd Dróg. Projekt techniczny remontu i modernizacji drogi wojewódzkiej wraz z chodnikami ma być wykonany w okresie zimowym, a przygotowywuje go firma z Wisły, z którą na bieżąco jesteśmy w kontakcie.

Mieszkanka Strumienia Pani Jadwiga Słowak poinformowała, że na ul. Brodeckiego w Strumieniu jest ustawiony znak ograniczenia prędkości do 40 km/godz., ale pomimo tego drogą tą z bardzo wielkimi prędkościami jeżdżą duże samochody z ogromnym tonażem co jest bardzo niebezpieczne.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że tak dużego ruchu ciężkich samochodów na obwodnicy w Strumieniu już nie ma, gdyż najwięcej ciężkiego transportu drogowego przejeżdżało dowożąc buraki cukrowe do Cukrowni w Chybiu. W tej chwili Cukrownia jest zamknięta więc i ruch ciężkich samochodów jest już mniejszy. Dodatkowo stwierdził także, że ciężki ruch samochodowy musi gdzieś przebiegać i nic z tym nie potrafimy zrobić.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby zwrócić się do Policji o egzekwowanie ograniczenia prędkości na ul. Brodeckiego w Strumieniu.

Pani Jadwiga Słowak poinformowała, że patrole Komisariat Policji w Strumieniu nie pojawia się w ogóle na ul. Brodeckiego, tłumacząc się, że nie posiada uprawnień, aby kontrolować prędkość na tej drodze.

Radna C. Skowron interpelowała w sprawach:

1)    czy jest już decyzja w sprawie nowej lokalizacji zatoczki autobusowej w Zbytkowie przy ul. 1 Maja;

2)    wymiany żarówek w lampach oświetlenia ulicznego przy ul. Wyzwolenia w Zbytkowie, przy posesjach nr 29 i 31;

3)    braku oświetlenia ulicznego na przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu w Zbytkowie;

4)    problemów z przechodzeniem pieszych przez oba pasy dwupasmówki w na skrzyżowaniu z Zbytkowie z powodu bardzo krótko świecącego „zielonego światła” i w związku z tym zwrócenie się o wykonanie dodatkowego przycisku uruchomiającego „zielone światło” pomiędzy pasami drogi lub wydłużenia czasu świecenia „zielonego światła”;

5)    zwrócenia się do Komisariatu Policji w Strumieniu, aby patrole drogowe wystawiały mandaty dla kierowców przejeżdżających wcześnie rano przez skrzyżowanie w Zbytkowie na „czerwonym świetle”;

6)    dlaczego zarządca dwupasmówki zagrodził metalowymi barierami wszystkie dotychczas legalne, zaasfaltowane przejazdy przez pasy dwupasmówki?

Z-ca burmistrza R. Greń odpowiedział na interpelację w sprawie lokalizacji zatoczki autobusowej przy ul. 1 Maja w Zbytkowie: równolegle z PKS w Cieszynie wystąpiliśmy do Dyrekcji Dróg Wojewódzkich w Katowicach w tej sprawie. Otrzymaliśmy odpowiedź z PKS w Cieszynie, że odstępują od tego tematu, gdyż jest on załatwiony bezskutecznie. Otrzymaliśmy też odpowiedź z Dyrekcji Dróg Wojewódzkich, że nie wybudują zatoczki na ul. 1 Maja, gdyż ich ta sprawa nie interesuje. Jeżeli chcemy mieć przystanek autobusowy w tym miejscu możemy go wybudować sami we własnym zakresie. Miejsce na lokalizację zatoczki autobusowej posiadamy, gdyż za terenem drugiej stacji CPN na gaz, przy ul. 1 Maja, Gmina ma swój teren. Do tej pory przy ul. 1 Maja w Zbytkowie nie było oficjalnej zatoczki i autobusy zawsze się tam zatrzymywały, problem pojawił się w momencie remontu terenu stacji CPN „ORLEN” w Zbytkowie. Sprawa ta będzie jednak dalej załatwiana.

Z-ca burmistrza R. Greń poinformował dodatkowo, że podsunięto mu bardzo dobre rozwiązanie, aby autobusy PKS z Cieszyna zatrzymywały się na istniejącym przystanku autobusowym zlokalizowanym przy drodze krajowej i to rozwiązałoby cały problem.

Radna C. Skowron poinformowała, że w przypadku korzystania z przystanku autobusowego przy dwupasmówce, nie będzie problemu z autobusami dojeżdżającymi z Cieszyna, ale gdzie będą się zatrzymywać autobusy górnicze przyjeżdżające z Jastrzębia?

W sprawie oświetlenia przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu w Zbytkowie z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił: remontowany teren CPN „ORLEN” w Zbytkowie będzie bardzo mocno oświetlony, zobaczymy po oddaniu tego obiektu, gdyż może nie będzie konieczności dodatkowego oświetlenia przejścia dla pieszych przez dwupasmówkę.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że w sprawie likwidacji barier ustawionych na przejazdach pomiędzy pasami dwupasmówki nic nie wywalczymy w Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, gdyż oni nie uzgadniają z nami żadnych swoich inwestycji, które wykonują na naszym terenie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w sprawie likwidacji przejazdów przez dwupasmówkę należy wystąpić do Oddziału Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Pszczynie, gdyż z informacji które posiada wie, że miały być likwidowane tylko dzikie przejazdy przez dwupasmówkę.

Radny I. Duda interpelował w sprawie rozeznania możliwości prowadzenia przez Urząd Miejski w Strumieniu spraw z zakresu komunikacji dotyczących rejestracji samochodów i wydawaniem dokumentów prawa jazdy.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że sprawa ta zostanie rozeznana.

Radny K. Pisiut interpelował w sprawie wykonania przejścia dla pieszych na drodze powiatowej ul. Głównej w Pruchnej w rejonie sklepu „Mini Market u Dudy”.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawie zgłoszenia w ramach naprawy gwarancyjnej zapadniętej części chodnika przy ul. Głównej w Drogomyślu w rejonie kładki dla pieszych przez Młynówkę (na odcinku chodnika wykonanym w 2007 r.).

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że gwarancja na chodnik wynosi 3 letnia i sprawa ta zostanie zgłoszona do naprawy gwarancyjnej.

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – „Informację na temat działań Burmistrza Strumienia podejmowanych w celu pozyskania środków z Unii Europejskiej w okresie od 1 stycznia 2008 r.” – przedstawiła kierownik E. Kuboszek-Owsiany.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że do informacji wkradło się przejęzyczenie lub przedstawione zostały prorocze słowa mówiące, że udało się skanalizować Strumień, a w efekcie chodzi o maleńki odcinek poprawy kanalizacji przy Gimnazjum w Strumieniu.

Kierownik E. Kuboszek-Owsiany wyjaśniła, że taka była nazwa wniosku, a w efekcie końcowym chodziło o wybudowanie szamba przy Gimnazjum za kwotę 8 000,- zł.

Radna A. Żur uzupełniając informację poinformowała, że Macierz Ziemi Cieszyńskiej Koło w Strumieniu też czyni starania o pozyskanie środków. W ostatnim czasie złozyła dwa wnioski: jeden do Fundacji „Batorego” i drugi do Fundacji Odnowy Wsi. Jednak pomimo wysokich ocen obu wniosków, na żaden nie przyznano środków. Macierz Ziemi Cieszyńskiej była jedną z pierwszych organizacji pozarządowych na terenie Gminy, która pozyskała środki na realizację założonych projektów.

Pani Jadwiga Słowak poinformowała, że w ubiegłym roku jako przewodnicząca Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej w Strumieniu rozmawiała z Burmistrzem A. Grygierek na temat Kotłowni. Na spotkaniu tym Burmistrz obiecała, że będzie czyniła wszelkie starania o pozyskanie środków pomocowych na rozbudowę i pomoc Kotłowni w Strumieniu, która ma już 15 lat i konieczne jest tam przeprowadzenie remontów i modernizacji.

Kierownik E. Kuboszek-Owsiany odpowiedziała: jeżeli chodzi o Kotłownię to sama Spółdzielnia Mieszkaniowa może starać się o składanie wniosków aplikacyjnych. W sprawie tej występuje tylko jeden problem, że Gmina jest właścicielem tego obiektu i musi zapewnić środki własne na to zadanie. Spółdzielnia może starać się o pozyskanie środków zarówno w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jak i z dostępnych środków regionalnych. Wymaganym warunkiem starania się o pozyskanie środków jest przygotowanie pełnego zakres dokumentacji planowanego zadania inwestycyjnego.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że Kotłownia jest własnością Gminy, użyczoną Spółdzielni Mieszkaniowej w Strumieniu. Najlepszym rozwiązaniem byłoby przekazanie tego obiektu za symboliczną złotówkę. Kotłownia jest obiektem wyposażonym w stary zużyty sprzęt i wymagającym modernizacji. W Spółdzielni Mieszkaniowej jest nowy Prezes, z którym już rozmawialiśmy i planujemy dalsze rozmowy na temat Kotłowni jeszcze w br.

Z-ca burmistrza R. Greń dodał również, że inicjatywa co do pozyskania środków na modernizację Kotłowni w Strumieniu powinna leżeć głównie po stronie Spółdzielni Mieszkaniowej, będącej jej administratorem czerpiącym korzyści z jej użytkowania.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

„Informację o realizacji wniosków przedstawionych przez Radę i komisje Rady Miejskiej w III kwartale 2008 r.” – przedstawił przewodniczący C. Greń

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że na wczorajszym wspólnym posiedzeniu Komisji zapomnieliśmy zapytać przedstawicieli Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o opinię w temacie uzyskania zgody na zjazd z ul. 1 Maja na działkę gminną nr 560/40 położoną w Strumieniu, którą chce wydzierżawić pod budowę garaży Wspólnota Mieszkaniowa w Strumieniu, przy ul. 1 Maja 40.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że sprawa ta jest w trakcie załatwiania, nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi na nasze pisma, będziemy więc występować z ponagleniami.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2009 r. – przedstawiła dyrektor ZOS J. Włoch.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXX/227/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2009 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2009 r. – przedstawił z-ca burmistrza R. Greń.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga, przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda oraz przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawili jednobrzmiące wnioski do projektu uchwały:

1.     „Komisje wnioskują, aby w § 1 pkt 1c stawkę „0,20 zł od

2.     Komisje wnioskują, aby w § 1 pkt 2a stawkę „0,60 zł od 1 m2” podwyższyć do „0,61 zł od 1 m2”.”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut uzasadniając wniosek wyjaśnił: Komisje proponują podwyższenie stawki w § 1 pkt 2a dotyczącej budynków mieszkalnych o 1 grosz, gdyż propozycja Burmistrza zawarta w projekcie uchwały była minimalną stawką ustawową, z kolei zaś stawkę w § 1c uchwały dotyczącą gruntów zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - Komisje proponują obniżyć do minimalnej stawki ustawowej. Wnioski Komisji podyktowane są szykującą się recesją na rynku gospodarczym, gdyż nie chcemy aby prowadzona działalność gospodarcza była obarczona dużymi podatkami. Poinformował też, że Komisje mają świadomość tego, że o tyle o ile obniżą zaproponowane stawki podatkowe, o tyle Gmina otrzyma mniej subwencję z Ministerstwa.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że przy okazji omawiania stawek dotyczącymi gruntów zawartych w § 1 pkt 1 uchwały radni zwrócili uwagę na zbyt duże dysproporcje w zaproponowanych podwyżkach stawek na 2009 r. w stosunku do stawek obowiązujących w 2008 r.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie pierwszy wniosek Komisji o zmniejszenie stawki z § 1 pkt 1c do 0,17 zł za 1 m2.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie drugi wniosek Komisji o podwyższenie stawki z § 1 pkt 2a do 0,61 zł za 1 m2.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wprowadzonymi zmianami.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXX/228/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2009 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień – przedstawił z-ca burmistrza R. Greń.

Z-ca burmistrza R. Greń dodatkowo poinformował, że WZC Sp. z o.o. w Ustroniu poinformowała nas, że będzie występować z wnioskiem o korektę taryfy (podwyższenie) ze względu na planowaną 45% podwyżkę energii elektrycznej.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Urząd Regulacji Cen jeszcze nie zatwierdził proponowanych nowych taryf energii elektrycznej.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo poinformował, chcąc uświadomić wszystkich mieszkańców, którzy płacą za ścieki, że Rada Miejska nie ma wpływu na wysokość taryfy za odprowadzenie ścieków oraz nie podwyższa ich ceny, gdyż taryfę proponują i przedstawiają WZC Sp. z o.o. w Ustroniu, co roku zwiększając jej wysokość. Gmina natomiast ustala i corocznie podnosi dopłatę do taryfy, aby zniwelować koszty odbioru ścieków, aby wzrost cen był mniej odczuwalny dla mieszkańców. Poinformował też, że są gminy m. in. Jaworze i Bielsko-Biała, które w ogóle nie dopłacają do ścieków.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga, przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda oraz przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawili jednobrzmiący wniosek do projektu uchwały:

„Komisje wnioskują, aby przyjąć cenę 1 m3 odprowadzanych ścieków w wysokości 5 zł netto. Komisje jednocześnie wnioskują o jak najszybsze dociążenie istniejącej oczyszczalni ścieków w Strumieniu.”.

Radny I. Duda stwierdził, że proponowana podwyżka 40 gr za 1 m3 odprowadzanych ścieków jest poważnym wzrostem wydatków dla sporej części mieszkańców Strumienia.

Przewodniczący C. Greń zapytał radnego I. Dudy, czy jego wypowiedź ma traktować jako wniosek.

Radny I. Duda odpowiedział twierdząco.

Radny K. Pisiut stwierdził, że corocznie proponował przy podejmowaniu uchwał zatwierdzających taryfy za odprowadzanie ścieków, aby regularnie podnosić ceny ścieków o 10 gr za 1 m3, gdyż w tej chwili nie wystąpiłaby tak drastyczna podwyżka. Dodał również, że byłoby nierozwagą radnych, aby nie podnieść stawki za odprowadzanie ścieków, gdyż w kolejnych latach budżet Gminy może składać się tylko z trzech pozycji: oświaty, dopłaty do ścieków i administracji, gdyż na więcej wydatków nie będzie nas stać. Zwrócił się też do radnych o podjęcie rozważnej decyzji, w szczególności zwracając uwagę na to, że przez ostatnie 6 lat cena za 1 m3 ścieków nie była podnoszona.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w projekcie budżetu na 2009 r. zaplanowana została kwota dopłaty do ścieków w wysokości 154 508 zł i wypadku, gdyby Rada ustaliła niższą cenę za 1 m3 odprowadzanych ścieków, musielibyśmy wskazać źródło pokrycia niedoboru tej pozycji budżetu.

Radny I. Duda przedstawił wniosek o przyjęcie stawki 4,60 zł za 1 m3 odprowadzanych ścieków, uwzględniając podwyższenie dopłaty z budżetu Gminy do kwoty 192 172 zł.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek przedstawiony przez I. Dudę.

2 głosami „za”, przy 12 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania (głosowało 15 radnych) – wniosek został odrzucony.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały przyjmujący stawkę 5,- zł za 1 m3 odprowadzanych ścieków.

11 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 3 głosach „wstrzymującym się od głosowania (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXX/229/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie Strumień – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Przewodniczący C. Greń wyjaśniając wątpliwości mieszkańców poinformował, że pomimo wprowadzanych zmian w systemie odbioru odpadów, nadal będą odbierane odpady segregowane.

Radna A. Żur poinformowała, że mieszkańcy sugerują, aby jedno lub dwu osobowe gospodarstwa domowe mogły oddawać kubeł ze śmieciami rzadziej np. raz na dwa lub trzy miesiące, gdyż w ciągu miesiąca nie są go w stanie zapełnić.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

11 głosami „za”, przy 2 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXX/230/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach sesji.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła skarbnik D. Mitko.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że w związku z proponowanym przeniesieniem części środków zaplanowanych w budżecie Gminy na 2008 r., na zakup samochodu strażackiego dla OSP w Strumieniu, w przedstawionej uchwale zmieniającej budżet – jego zakup planowany na 2009 r. nie jest zagrożony.

Skarbnik D. Mitko wyjaśniła: środki zaplanowane w budżecie Gminy na 2008 r. na zakup samochodu dla jednostki OSP w Strumieniu pozostaną w całości niewykorzystane i przejdą do nadwyżki budżetowej. W związku z tym w br. możemy tymi środkami swobodnie dysponować. Natomiast całość środków przeznaczonych na zakup samochodu bojowego jest zaplanowana w projekcie budżetu na 2009 r.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że w projekcie budżetu Gminy na 2009 r. zaplanowano pełną kwotę na zakup samochodu dla OSP Strumień w wysokości 358 000,- zł. Natomiast środki zaplanowane w budżecie na br. w kwocie 165 000,- zł. w całości przejdą do nadwyżki.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przedstawioną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXX/231/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na rok 2009 – przedstawił z-ca burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXX/232/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na rok 2009.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie nabycia działki w Drogomyślu w celu urządzenia drogi łączącej ul. Główną z przysiółkiem Dębina – przedstawił z-ca burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXX/233/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie nabycia działki w Drogomyślu w celu urządzenia drogi łączącej ul. Główną z przysiółkiem Dębina.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości – przedstawił z-ca burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXX/234/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2009 – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXX/235/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2009.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Protokoły Nr XXVIII/2008 dwudziestej ósmej sesji oraz XXIX/2008 dwudziestej dziewiątej uroczystej sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

ad. 19.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Krutyła wnioskowała w sprawach:

1)    czy przy remoncie płyty rynku w Strumieniu, planowanym w ramach rewitalizacji miasta Strumienia, wykonywana będzie izolacja piwnic kamienic na rynku, gdyż istniejący poziom płyty rynku już jest bardzo wysoki, a piwnice budynków są bardzo zawilgocone?

2)    braku możliwości dojazdu autobusami PKS do Skoczowa w dni wolne od pracy i w związku z tym przeprowadzenie rozmów z przewoźnikami, aby w soboty i niedziele uruchomili kursy małymi busami na trasie Strumień-Skoczów.

Z-ca burmistrza R. Greń poinformował, że pierwszy temat dotyczący wykonania izolacji kamienic na rynku jest bardzo zasadny. Przy okazji prowadzenia remontu płyty rynku będziemy również wymieniać wszystkie instalacje podziemne łącznie z kanalizacją. Zaizolowanie kamienic na rynku weźmiemy pod uwagę przy wykonywania projektu technicznego remontu rynku płyty w Strumieniu. Natomiast w sprawie uruchomienia w soboty i niedziele kursów mniejszymi przewozami na trasie Strumień-Skoczów będziemy prowadzić rozmowy z przewoźnikami i prosić ich o uruchomienie takich przejazdów, gdyż działalność firm przewozowych rządzi się względami ekonomicznymi.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował, aby wystąpić do Zakładu Energetycznego o odpowiednie wyprofilowanie lamp oświetlenia ulicznego na odcinku ul. Katowickiej od skrzyżowania z ul. Główną do miejsca, gdzie położono nową nawierzchnię asfaltową, gdyż lampy oświetlają rowy przydrożne, a nie drogę i jej pobocze. Przewodniczący Czesław Greń zaproponował, aby rozszerzyć brzmienie w/w wniosku i zwrócić się do Zakładu Energetycznego, aby wymieniono lampy oświetlenia ulicznego na tym odcinku drogi wojewódzkiej.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że sprawa wymiany lamp będzie kosztem, który musi ponieść Gmina. Sprawę tą musimy rozeznać, gdyż wymiana lamp na nowe byłaby wskazana, ze względów ekonomicznych, gdyż są one energooszczędne.

Radny S. Balas wnioskował w sprawach:

1)    zaasfaltowania dwóch dużych dziur na krawędzi dwupasmówki w Bąkowie (na skrzyżowaniu drogi krajowej z ul. Cieszyńską i ul. Słowiczą);

2)    odpowiedniego ustawienia krzywego słupa przy ul. Pniwie w Bąkowie.

Z-ca burmistrza wyjaśnił, że w powyższej sprawie rozmawiał wczoraj z kierownikiem Zakładu Energetycznego w Strumieniu Panem Tomicą i ponownie prosił o odpowiednie ustawienie słupa. Natomiast sprawa dziur na krawędzi dwupasmówki w Bąkowie zostanie rozeznana.

Radny P. Faruga wnioskował o rozszerzenie wyjazdu z ul. Wspólnej na ul. 1 Maja w Strumieniu w rejonie sklepu „Intermarche”, gdyż jest tam bardzo wąsko i niebezpiecznie.

Z-ca burmistrza wyjaśnił, że poszerzenie wyjazdu z ul. Wspólnej na ul. 1 Maja w Strumieniu zostanie wykonane na wiosnę 2009 r. przy okazji prowadzenie pozimowych remontów dróg.

Przewodniczący C. Greń poinformował:

-       2 grudnia br. o godz. 1600 odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji, na którym przedstawiona zostanie koncepcja modernizacji oczyszczalni ścieków w Strumieniu, a po omówieniu tego tematu odbędzie się posiedzenie Komisji Budżetu poszerzone o przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady oraz przewodniczących pozostałych Komisji Rady, na którym przygotowana zostania opinia o projekcie budżetu gminy Strumień na 2009 r.,

-       17 grudnia br. o godz. 1600 odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji, na którym rozpatrzone zostaną materiały na sesję Rady,

-       18 grudnia br. o godz. 1600 odbędzie sesja budżetowa.

Z-ca burmistrza R. Greń poprosił, aby na wspólnym posiedzeniu Komisji w dniu 2 grudnia br. omówić również sprawę projektu koncepcji budowy boisk przy Gimnazjum w Strumieniu.

Z-ca burmistrza R. Greń podziękował radnym za uchwalenie przedstawionych na dzisiejszej sesji uchwał.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1815) słowami „zamykam XXX sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: