Uchwała Nr XLIX/363/2010

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia z dnia 24 lutego 2010 r.

 

 

w sprawie: przystąpienia do Związku Miast Polskich

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 12, w związku z art. 84 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) – na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu

 

uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

Gmina Strumień przystępuje do Związku Miast Polskich z siedzibą w Poznaniu, działającego na podstawie statutu stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały, zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem 0000069153.

 

§ 2

 

Gminę Strumień będzie reprezentował w Związku Miast Polskich Burmistrz Strumienia.

 

§ 3

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ


Załącznik

do Uchwały Nr XLIX/363/2010

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 24 lutego 2010 r.

 

STATUT

ZWIĄZKU MIAST POLSKICH

 

przyjęty 19 stycznia 1991 roku

przez Kongres Restytucyjny w Poznaniu

 

 

ze zmianami wprowadzonymi

 

przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne w Warszawie

18 kwietnia 1991 roku

 

przez Zgromadzenie Ogólne w Golubiu-Dobrzyniu

17 stycznia 1992 roku

 

przez Zgromadzenie Ogólne w Baranowie Sandomierskim

5 lutego 1993 roku

 

przez Zgromadzenie Ogólne w Pile

11 października 1996 roku

 

przez Zgromadzenie Ogólne w Lublinie

21 października 1999 roku

 

przez Zgromadzenie Ogólne w Łodzi

25 marca 2004 roku

 

i przez Zgromadzenie Ogólne w Poznaniu

8 marca 2007 roku

I. ZADANIA ZWIĄZKU

 

§ 1

 

1.     Związek Miast Polskich, zwany dalej Związkiem, ma na celu wspieranie idei samorządu terytorialnego oraz dążenie do gospodarczego i kulturalnego rozwoju miast polskich poprzez:

1)     reprezentowanie miast we wszystkich wspólnych sprawach na forum ogólnopaństwowym i międzynarodowym;

2)     inicjowanie i opiniowanie projektów aktów prawnych, dotyczących samo-rządów terytorialnych;

3)     propagowanie wymiany doświadczeń w zakresie wykonywanych zadań własnych miast i zadań im zleconych przez administrację rządową;

4)     inspirowanie i podejmowanie wspólnych inicjatyw gospodarczych, mających wpływ na rozwój i bogacenie się miast polskich;

5)     inspirowanie i podejmowanie wspólnych inicjatyw służących kulturalnemu roz-wojowi miast, nawiązywaniu przez nie korzystnych kontaktów zagranicznych oraz wymiany naukowej i kulturalnej;

6)     prowadzenie pracy informacyjnej, konsultacyjnej i programowej, mającej na celu wspólne rozwiązywanie problemów w zakresie poszczególnych dziedzin działalności samorządu miejskiego;

7)     prowadzenie działalności wydawniczej, szkoleniowej i promocyjnej, dotyczącej problematyki Związku i jego członków.

2.     Związek może prowadzić działalność gospodarczą.

 

§ 2

 

Związek reprezentuje interesy miast zrzeszonych i podejmuje się obrony tych interesów. Związek może bronić interesów innych miast na ich wniosek.

 

II. OSOBOWOŚĆ PRAWNA

 

§ 3

 

Związek Miast Polskich jest stowarzyszeniem gmin w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.

 

§ 4

 

Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowie-dzialność.

 

§ 5

 

1.     Oświadczenia woli oraz wszelkie dokumenty, na mocy których Związek zaciąga zobowiązania materialne wobec osób trzecich, muszą zawierać podpisy prezesa (lub jego zastępcy) i członka Zarządu.

2.     Zarząd może udzielić dyrektorowi Biura lub jego zastępcom upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli w sprawach związanych z bieżacym funkcjonowaniem Związku.

3.     Do spraw związanych z bieżącym funkcjonowaniem Związku należą w szcze-gólności:

1)     obsługa administracyjna Biura Związku;

2)     sprawy związane z organizacją i obsługą zgromadzeń i konferencji, wystaw i targów, organizowanych przez Związek, w ramach uchwalonego budżetu i planu tych przedsięwzięć.

4.     Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata głównego księgowego lub osoby przez niego upoważnionej.

 

§ 6

 

Siedzibą Związku jest Poznań. Terenem działania Związku jest obszar Rzeczy-pospolitej Polskiej.

 

§ 7

 

Związek posługuje się okrągłą pieczęcią, zawierającą pośrodku herby miast: Gniezna, Krakowa, Warszawy i Poznania, z napisem w otoku: „Związek Miast Polskich”.

 

III. CZŁONKOSTWO ZWIĄZKU

 

§ 8

 

1.     Członkami Związku mogą być miasta polskie.

2.     Członków Związku przyjmuje Zarząd. Warunkiem członkostwa jest podjęcie przez radę miejską uchwały o przystąpieniu miasta do Związku.

 

§ 9

 

Członkowie Związku zobowiązani są do płacenia składek na rzecz Związku i popierania jego działalności.

 

§ 10

 

Członkowie Związku mają prawo korzystać z usług Związku, jego urządzeń i przedsiębiorstw, brać udział w pracach organów Związku, w wyborach do tych organów oraz delegować swoich przedstawicieli do prac w komisjach Związku.

 

§ 11

 

1.     Utrata członkostwa Związku następuje poprzez:

1)     wystąpienie ze Związku na mocy uchwały rady miejskiej;

2)     likwidację miasta;

3)     pozbawienie członkostwa w Związku na mocy uchwały Zarządu Związku w przypadku zalegania z opłatą składek członkowskich przez co najmniej rok; przysługuje przy tym prawo odwolania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.

2.     W przypadku wystąpienia ze Związku lub likwidacji miasta utrata członkostwa następuje automatycznie; fakt ten potwierdza uchwała Zarządu Związku o charakterze deklaratywnym.

 

IV. FUNDUSZE ZWIĄZKU

 

§ 12

 

Fundusze Związku tworzy się:

1)     ze składek członkowskich;

2)     z opłat pobieranych od członków Związku za jego czynności dokonywane w interesie i na zlecenie danego członka Związku, stanowiących zwrot wyłożonych kosztów;

3)     z dochodów z działalności gospodarczej, z urządzeń i przedsiębiorstw Związku;

4)     z subwencji;

5)     z darowizn i zapisów na rzecz Związku;

6)     z pożyczek oraz emisji obligacji.

 

§ 13

 

Związek prowadzi gospodarkę finansową na zasadzie rocznych budżetów, dosto-sowanych pod względem okresu czasu do budżetów miast.

 

§ 14

 

Składki członkowskie ustala się w wysokości proporcjonalnej do liczby mieszkań-ców miasta - członka Związku, według danych GUS, na koniec czerwca poprzedniego roku. Wysokość składek członkowskich i termin ich płatności, proponowane przez Zarząd, uchwala Zgromadzenie Ogólne.

 

V. ORGANY ZWIĄZKU

 

§ 15

 

Organami Związku są: Zgromadzenie Ogólne, Zarząd i Komisja Rewizyjna.

 

§ 16

 

Zgromadzenie Ogólne jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku.

 

 

 

 

 

§ 17

 

1.     W Zgromadzeniu Ogólnym w głosowaniu w sprawach dotyczących wyboru władz i uchwalania budżetu każde miasto dysponuje liczbą głosów zależną od liczby mieszkańców według następującej zasady:

1)     miasta o liczbie mieszkańców powyżej 1.000 tys.                   - 4 głosy;

2)     miasta o liczbie mieszkańców od 500 do 1.000 tys.                - 3 głosy;

3)     miasta o liczbie mieszkańców od 100 do 500 tys.                   - 2 głosy;

4)     miasta o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys.                         - 1 głos.

2.     We wszystkich pozostałych sprawach każdemu miastu przysługuje 1 głos.

3.     W skład Zgromadzenia Ogólnego wchodzą osoby delegowane odpowiednimi uchwałami przez rady miast, które przystąpiły do Związku.

4.     Delegat miasta do Zgromadzenia Ogólnego Związku może w przypadku zaistnienia okoliczności uniemożliwiających mu udział w obradach jednorazowo delegować swego zastępcę. Uczestniczy on w Zgromadzeniu bez biernego prawa wyborczego.

5.     Miasta należące do Związku mają prawo delegowania do Zgromadzenia Ogól-nego po jednym przedstawicielu. W Zgromadzeniu Ogólnym mogą na swój koszt uczestniczyć także obserwatorzy z poszczególnych miast.

 

§ 18

 

Zgromadzenie Ogólne jest najwyższą władzą Związku. Do wyłącznych kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

1)     kształtowanie działalności programowej Związku;

2)     uchwalanie Statutu Związku, regulaminu obrad Zgromadzenia Ogólnego, ordy-nacji wyborczej i dokonywanie w nich zmian;

3)     wybór i odwoływanie prezesa Związku, Zarządu lub poszczególnych jego członków oraz Komisji Rewizyjnej;

4)     uchwalanie budżetu Związku;

5)     uchwalanie wysokości i terminów płatności składek członkowskich i opłat od członków;

6)     przyjmowanie sprawozdań Prezesa z działalności Zarządu i rocznego bilansu finansowego, zaopiniowanego przez Komisję Rewizyjną;

7)     ustalanie wysokości diet za udział w posiedzeniach i zasad zwrotu kosztów podróży dla członków Zarządu i komisji;

8)     nabywanie i zbywanie nieruchomości, zaciąganie pożyczek oraz emitowanie obligacji; kompetencje te - do wysokości określonej przez Zgromadzenie - mogą być przekazane Zarządowi;

9)     podejmowanie uchwał dotyczących tworzenia i przystępowania do podmiotów gospodarczych,

10)  rozpatrywanie odwołań w sprawie pozbawienia członkostwa w Związku;

11)  likwidacja Związku.

 

§ 19

 

1.     Posiedzenie zwyczajne Zgromadzenia Ogólnego zwołuje prezes Związku co najmniej raz do roku. Termin, miejsce i propozycje porządku obrad ustala Zarząd.

2.     Posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego otwiera prezes Związku, po czym nastę-puje wybór prezydium Zgromadzenia.

 

§ 20

 

Nadzwyczajne posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego zwołuje prezes Związku na wniosek co najmniej 1/10 członków Związku, zawierający proponowany porządek obrad.

 

§ 21

 

1.        Zaproszenia na posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego dostarczane są najpóźniej na 2 miesiące przed posiedzeniem zwyczajnym i 1 miesiąc przed posiedzeniem nadzwyczajnym. Do zaproszenia powinny być dołączone: proponowany porządek obrad i materiały dotyczące tego porządku. O miejscu, terminie i porządku obrad Zgromadzenia należy jednocześnie opublikować ogłoszenie w dzienniku ustalonym przez Zarząd.

2.     Na wniosek co najmniej 15 członków Związku, zgłoszony przynajmniej na 1 miesiąc przed terminem Zgromadzenia, Zarząd uzupełnia porządek obrad i dodatkowo powiadamia o tym członków.

3.     Na uzasadniony wniosek miasta - członka Związku, zgłoszony przynajmniej przed terminem Zgromadzenia, Zarzad Związku może uzupełnić porządek obrad Zgromadzenia; o uzupełnieniu tym Zarząd powiadamia dodatkowo wszystkich członków Związku.

4.     Wnioski o uzupełnienie porządku obrad Zgromadzenia, zgłoszone w później-szym terminie, jak również podczas obrad Zgromadzenia Ogólnego, wymagają pisemnego poparcia przynajmniej 10 % obecnych na Zgromadzeniu delegatów.

 

§ 22

 

1.     Zgromadzenie Ogólne zwołane prawidłowo jest ważne w przypadku udziału w nim przedstawicieli przynajmniej połowy miast należących do Związku.

2.     Dla uchwalenia likwidacji Związku wymagana jest obecność przedstawicieli co najmniej 2/3 liczby członków Związku.

3.     Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem:

1)     zmiany Statutu Związku, do czego wymagana jest bezwzględna większość głosów;

2)     likwidacji Związku, do której wymagana jest większość 2/3 głosów, z zacho-waniem warunku z ustępu 2;

3)     uchwał dotyczących zleconych Związkowi zadań z zakresu zadań własnych miast; są one podejmowane bezwzględną większością głosów wszystkich członków Związku;

4)     wyboru i odwołania Prezesa Związku oraz członków Zarządu, który to wybór następuje bezwzględną większością ważnie oddanych głosów; wniosek oodwołanie przed upływem kadencji winien być złożony na piśmie, w trybie przewidzianym w § 21 ust. 4.

 

§ 23

 

Zarząd Związku składa się z 9 do 21 członków wybieranych przez Zgromadzenie Ogólne w bezpośrednich i tajnych wyborach na okres czteroletniej kadencji spośród członków Zgromadzenia. Kadencję Zarządu kończy sprawozdanie Komisji Rewizyjnej i złożony przez nią wniosek o udzielenie ustępującemu Zarządowi absolutorium. Absolutoryjno - wyborcze posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego powinno się odbyć w ciągu 3 miesięcy po rozpoczęciu nowej kadencji organów miast.

 

§ 24

 

1.     Zarządowi przewodniczy prezes Związku, wybierany przez Zgromadzenie Ogólne.

2.     Stałych zastępców prezesa w liczbie 1 do 3 oraz sekretarza i skarbnika wybiera Zarząd spośród swoich członków.

3.     Zakres czynności dla zastępców prezesa, skarbnika i sekretarza określa Zarząd na wniosek prezesa.

 

§ 25.

 

Po zakończeniu kadencji organów miast Zarząd działa do czasu ukonstytuowania się nowego Zarządu.

 

§ 26

 

1.     Utrata mandatu członka Zarządu następuje na skutek:

1)     zrzeczenia się mandatu;

2)     utraty mandatu członka Zgromadzenia Ogólnego w trakcie kadencji.

2.     Utrata mandatu członka Zarządu powoduje zwolnienie z czynności i funkcji, które pełnił on w związku z członkostwem w Zarządzie.

3.     Udział osób delegowanych przez Zarząd spoza swego składu do reprezento-wania Związku kończy się:

1)     na podstawie odpowiedniej uchwały Zarządu;

2)     z powodu zrzeczenia się funkcji przez osobę delegowaną;

3)     na skutek utraty mandatu w organie miasta lub rozwiązania stosunku pracy z miastem, stanowiącego podstawę delegowania.

 

§ 27

 

W przypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu Zgromadzenie Ogólne do-konuje na najbliższym posiedzeniu wyborów uzupełniających. Gdy jednak liczba członków Zarządu zmniejszy się o ponad 50 % składu, powinno być zwołane posiedzenie nadzwyczajne Zgromadzenia Ogólnego dla dokonania wyborów uzupełniających.

 

§ 28

 

Członkowie Zarządu i komisji przez Zarząd powoływanych pełnią swe funkcje honorowo. Pobierają oni jedynie diety za udział w posiedzeniach w wysokości usta-lonej przez Zgromadzenie Ogólne oraz zwrot kosztów podróży.

 

 

 

§ 29

 

Do kompetencji Zarządu należy:

1)     wykonanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego;

2)     przygotowywanie projektów uchwał na posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego;

3)     przyjmowanie członków Związku;

4)     ustalanie terminu, miejsca i porządku obrad Zgromadzenia Ogólnego;

5)     opracowanie regulaminu obrad Zgromadzenia i ordynacji wyborczej;

6)     powoływanie komisji i uchwalanie regulaminów ich pracy, przy czym przewodniczących komisji wybierają komisje;

7)     delegowanie przedstawicieli Związku do innych organizacji i instytucji oraz podpisywanie umów i porozumień o współpracy;

8)     mianowanie i odwoływanie dyrektora Biura Związku;

9)     uchwalanie regulaminów pracy Biura Związku;

10)  nabywanie i zbywanie nieruchomości, przyjmowanie darowizn i zapisów, zacią-ganie pożyczek, emitowanie obligacji - do wartości i w przypadku określonym przez Zgromadzenie Ogólne;

11)  wykonywanie budżetu;

12)  realizacja zadań nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych organów Związku.

 

§ 30

 

Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej 6 razy w roku. Zwoływane są przez prezesa Związku. Na żądanie 4 członków Zarządu, zawierające wskazanie porządku obrad, prezes zobowiązany jest zwołać posiedzenie Zarządu w ciągu miesiąca od daty otrzymania żądania. O terminach posiedzeń Zarządu Prezes informuje Komisję Rewizyjną.

 

§ 31

 

1.     Posiedzenia Zarządu są prawomocne przy obecności ponad połowy składu Za-rządu, w tym prezesa lub jego zastępcy. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów.

2.     W posiedzeniu Zarządu mogą uczestniczyć osoby upoważnione jednorazowo do zastępowania członków Zarządu, którzy z ważnych powodów nie mogą brać w nim udziału. Osoby zastępujące członków Zarządu na jego posiedzeniu nie mogą brać udziału w głosowaniach w sprawach określonych w 29 pkt: 3, 7, 8, 9 i 10 Statutu.

 

§ 32

 

Zaproszenia na posiedzenia Zarządu powinny być dostarczone na dwa tygodnie przed terminem posiedzenia, z dołączonymi materiałami dotyczącymi porządku obrad.

 

§ 33

 

Prezes Związku reprezentuje Związek na zewnątrz.

 

 

§ 34

 

Prezes kieruje pracą Zarządu, zwołuje jego posiedzenia oraz zwołuje i otwiera posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego.

 

 

 

§ 35

 

Prezes nadzoruje działalność dyrektora Biura Związku.

 

§ 36

 

Dyrektor Biura Związku jest pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy, w odnie-sieniu do pracowników Biura Związku.

 

§ 37

 

Na wniosek komisji dyrektor Biura lub upoważniony przez niego pracownik Biura wchodzi w jej skład bez prawa głosu, w charakterze sekretarza zobowiązanego do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania.

 

§ 38

 

1.     Zgromadzenie Ogólne wybiera na okres kadencji Komisję Rewizyjną w skła-dzie 5 osób.

2.     Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego Komisji.

3.     Odwołanie Komisji Rewizyjnej lub jej członka przez Zgromadzenie Ogólne przed upływem kadencji następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.

4.     Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

1)     kontrola zgodności działań organów Związku ze Statutem Związku i uchwałami Zgromadzenia Ogólnego;

2)     kontrola wykonania budżetu przez Zarząd.

5.     Do członków Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio przepisy § 28 niniejszego Statutu.

 

VI. LIKWIDACJA ZWIĄZKU

 

§ 39

 

1.     W przypadku uchwalenia przez Zgromadzenie Ogólne likwidacji Związku, Zgromadzenie dokonuje wyboru Komisji Likwidacyjnej.

2.     Majątek Związku ulega przy likwidacji podziałowi pomiędzy członków, w sto-sunku proporcjonalnym do składek członkowskich, wniesionych do Związku w ciągu całego okresu uczestnictwa w Związku.

3.     W razie likwidacji Związku bez możliwości posiedzenia Zgromadzenia Ogól-nego w wymaganym składzie, wyboru członków Komisji Likwidacyjnej dokonują członkowie - założyciele Związku wciąż w nim pozostający, uchwałami odnośnych rad miejskich, po jednym członku Komisji z każdego z tych miast.

 

VII. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

 

§ 40

 

1.     Grupa organizacyjna Związku Miast Polskich zwołuje pierwsze posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego w trybie przewidzianych w Statucie dla zwoływania nad-zwyczajnego posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego.

2.     2. Zwołanie następuje po przystąpieniu do Związku, poprzez podjęcie odpowied-nich uchwał przez rady miejskie, co najmniej 42 miast.

3.     W czasie głosowania, dotyczącego projektu Statutu Związku, przedstawionego przez grupę organizacyjną Związku, każdemu delegatowi przysługuje jeden głos.

4.     W czasie głosowania, dotyczącego zmian w statucie Związku, przedstawionych przez Komisję Statutową, powołaną przez Kongres Restytucyjny, każdemu delegatowi przysługuje jeden głos.

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ