Uchwała Nr LI.426.2014
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 29 lipca 2014 r.

w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Strumień lub jej jednostkom podległym oraz wskazania organów do tego uprawnionych

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art.41, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) oraz art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) - na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

§ 1. Określa się zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Strumień lub jej jednostkom podległym oraz wskazuje organy do tego uprawnione, a także określa się warunki dopuszczalności pomocy publicznej.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) kierowniku jednostki – należy przez to rozumieć osobę, która zgodnie z obowiązującym statutem jest uprawniona do zarządzania jednostką organizacyjną;

2) należnościach pieniężnych – należy przez to rozumieć sumę należności głównej, odsetki ustawowe, koszty postępowania sądowego, egzekucyjnego, według stanu na dzień złożenia wniosku;

3) jednostkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć jednostki budżetowe, zakłady budżetowe;

4) dłużniku – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;

5) uldze - należy przez to rozumieć umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych.

§ 3. Należność pieniężna mająca charakter cywilnoprawny może zostać z urzędu umorzona w całości, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).

§ 4. 1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika, interesem publicznym Burmistrz lub kierownik jednostki organizacyjnej, na uzasadniony i udokumentowany wniosek dłużnika może należność pieniężną umorzyć w całości lub w części albo odroczyć termin spłaty całości lub części należności, rozłożyć płatność całości lub części należności na raty.

2. Wniosek dłużnika o zastosowanie ulgi, o której mowa w ust. 1 winien zawierać w szczególności określenie należności której dotyczy, wskazanie ulgi, o którą zabiega dłużnik, wskazanie przesłanki z § 4 ust. 1 oraz uzasadnienie wniosku.

3. Złożenie wniosku przez dłużnika powoduje wszczęcie postępowania wyjaśniającego co do zasadności wniosku.

4. Odroczenie terminu spłaty lub rozłożenie terminu płatności na raty może być udzielone na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy licząc od dnia złożenia wniosku, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach na okres 36 miesięcy.

5. Od należności, której termin spłaty odroczono lub rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za okres od złożenia jednostronnego oświadczenia woli, zawarcia umowy, lub porozumienia, do upływu terminu spłaty.

6. Jeżeli dłużnik nie spłaci należności odroczonej w terminie lub nie zapłaci w pełnej wysokości ustalonych rat, należność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi, ustawowymi odsetkami obliczonymi od pierwotnych terminów płatności.

§ 5. 1. W przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną udzielenie jej jest możliwe w ramach pomocy de minimis zgodnie z przepisami Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 352.1 z 24 grudnia 2013 r.).

2. Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowi Rozporządzenie wymienione w ust. 1.

3. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega sumowaniu, niezależnie od organu, który tej pomocy udzielił.

4. W celu uzyskania pomocy, o której mowa w ust. 1 przedsiębiorca zobowiązany jest do przedstawienia organowi udzielającemu pomocy, zaświadczeń i oświadczeń, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz.404, z późn.zm) oraz informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 maja 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311).

5. Pomoc de minimis stanowią ulgi udzielane na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) oraz § 4 ust. 1 niniejszej uchwały.

6. Ulgi stanowiące pomoc de minimis mogą być udzielane na podstawie niniejszej uchwały do dnia 31 grudnia 2020 r.

§ 6. 1. Do umarzania, odraczania terminu płatności lub rozkładania na raty należności uprawnieni są:

1) Burmistrz Strumienia, w zakresie wszystkich należności bez względu na kwotę;

2) kierownicy jednostek organizacyjnych jeżeli wartość należności nie przekracza kwoty 10 000,00 zł.

2. Kwoty wierzytelności wobec tego samego dłużnika z różnych tytułów nie ulegają kumulacji.

§ 7. 1. Umarzanie należności o charakterze cywilnoprawnym w przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, może nastąpić tylko wtedy, gdy warunki umorzenia zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.

2. Umorzenie należności głównej powoduje również umorzenie odsetek oraz należności ubocznych w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona należność główna.

3. Umorzenie należności pieniężnych oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje w formie pisemnej na podstawie przepisów prawa cywilnego w drodze jednostronnego oświadczenia woli, umowy lub porozumienia.

§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 9. Traci moc uchwała Nr LV/412/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie Strumień lub jej jednostkom podległym oraz wskazania organu lub osób do tego uprawnionych, zmieniona uchwałą Nr XV/133/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r .

§ 10. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.  

 

 

 

Przewodniczący Rady
Czesław Greń